14 декабря 2016, 14:33
Hobist alguse saanud ettevõte
Обращаем ваше внимание, что статье более пяти лет и она находится в нашем архиве. Мы не несем ответственности за содержание архивов, таким образом, может оказаться необходимым ознакомиться и с более новыми источниками.
Lasteriiete tootmise ja müügiga tegelev Breden Kids sai alguse oma pere vajadustest ja pereema Merle Leemeti õmblemiskirest. Nüüdseks töötab kahe ja poole aastases ettevõttes juba üle 20 inimese.
Kõik lapsevanemad teavad, kui oluline riietusese on müts. See ei tohi mänguhoos peast kaduda, ei tohi silmadele vajuda, peab katma kõrvu ja ka hea välja nägema. Just selliseid ideaalseid mütse otsiski Merle 2011. aastal oma lastele. Kuigi kauplustes on müügil kõikvõimalikke lastemütse, ei leidnud Merle sobivat ja disainis selle ise. Uhke ja pilkupüüdev müts jäi silma ka Merle sõbrannadele, kes soovisid samuti oma lastele selliseid peakatteid. Üsna kiiresti läks jutt tutvusringkonnas laiali ning nii mõnigi kord avastas Merle ennast öösiti järjest uusi mütse õmblusmasinal kokku vuristamas. 2014. aastal mõistis ta, et hobist on saanud ettevõte ja nii sai alguse Breden Kids, mille nimi küll toona oli Bluebird.
Merle ütleb, et lasterõivaste puhul on 2 tootegruppi, mille toimimine on väga oluline – õueriided ja peakatted. „Me kõik tahame, et meie lapsed näiteks lasteaias õues mängides ei külmetaks ja et nendele riietele saaks kindel olla,“ ütleb ta. Hästi tähtis on ka materjal, millest müts on tehtud. See peab olema piisavalt elastne ja kvaliteetne, mõistagi naturaalne. Toode peab olema pesukindel ning igat moodi vastupidav. „Oleme algusest peale hoidnud joont, et kasutatav puuvill peab olema orgaaniline ja kui tal ei ole just GOTSi sertifikaati, siis Ökotexi standardi järgi peab materjal kindlasti olema toodetud. See tähendab, et värvid on lapsesõbralikud, puuvill mahedalt kasvatatud ning kõikide tootmises osalenud inimeste tervis ja heaolu tagatud. See kõik kokku ongi eetiline tootmine ja annab meile ettevõttena kindluse, et tootel ikka on need omadused, mida kliendid ootavad.“
Enne lastega koju jäämist töötas Merle riigiametnikuna ja tema kaasa Erko oli samal ajal tegevuses autonduses. „Otsisingi karjääripööret: firma loomine tuli väga õigel hetkel. Lõime selle Erkoga kahe peale ja võin küll öelda, et ilma tema toetuseta poleks ma seda ise teha julgenud,“ räägib Merle.
Uus nimi
Alguses müüsid Merle ja Erko laste mütse ja salle Bluebirdi nime kandva kaubamärgi all, kuid firma arenedes saadi aru, et oleks vaja mingit eristuvamat nime. „Istusimegi siis Erkoga kohvikus ja tegime nime leidmiseks ajurünnakut. Kuidagi jõudsime sõnani breden, mis kõlas hästi. See tähendab taani keeles merekallast ja Saksamaal on see sõna perekonnanimi. Need omadused sobisid meile väga ja nii saimegi omale selle nime,“ räägib Merle.
Kui esmalt valmistati ainult mütse ja salle, siis praegu on lisandunud muid tooteid. Kuna on vana tuntud tõde, et lapsed üldjuhul sukkpükse vihkavad, siis lausa hitiks on saanud Bredeni retuusid. Veel pakutakse meriinovillast aluspesu, mis on Merle sõnul toode, ilma milleta tema lapse talvist õues mängimist üldse ette ei kujutagi. Tooteid leidub beebidelegi, lisaks beebimütsidele-sallidele bodisid ja pükse.
Vahemaad Eestis pole suured
Praegu tegeleb Breden Kidsis 12 inimest õmblemisega ning umbes 10 inimest tegutseb kontoris ja laos. Tootmine toimub Märjamaal, klienditeenindus asub Läänemaal ja kontor Tallinnas.
Tööjaotus kaasade vahel on niisugune, et Erko juhib finantse, müüki, turundust ja firma igapäevaelu. Merle kanda on loovad tegevused: turunduse väljamõtlemine, tootedisain, üldse kõik tootmisega seonduv ja ka tööjõuküsimused.
Ekspordi osakaal on ettevõttel seni olnud küll üsna marginaalne, alles tänavusest suvest on leitud edasimüüjaid Soomes ja Lätis. Järgmisel aastal ongi kavas rohkem panustada ekspordikanalite otsimisele. Näiteks on Bredenis loodud unikaalne toode, millele võeti tööstusdisainilahenduse kaitse väga suurel alal, sh Venemaa, Euroopa ja USA. „Sisuliselt panime mütsi ja salli omavahel kokku. Vanemate mure on ju see, et lapse kael vajub paljaks ja nii võib kergesti külmetuda. Tuukrimüts seevastu kõigile ei sobi ja suuremad lapsed ei taha seda kanda. Meie toode näeb välja nagu müts ja sall, kuid toimib nagu tuukrimüts. See toode võeti väga soojalt vastu. Nii soojalt, et hakati meid järele tegema ja juba viiele tootjale oleme pidanud patendivoliniku kaudu kirja saatma, et lõpetataks selle toote valmistamine, kuna see on registreeritud ja kaitstud lahendus on olemas,“ räägib Merle.
Ettevõte laieneb jõudsalt
Alates 2013. aastast on Breden Kids jõudsalt laienenud ehk et igal aastal on käive pea kolmekordistunud. Erand pole ka tänavune aasta, kui eelmise aasta 100 000 eurone käive kasvab vähemalt kolm korda.
Et kasvu finantseerida, on mõistagi vaja kapitali, eriti alustaval ettevõttel. Merle selgitab, et alustaval ettevõttel on pea võimatu pangast käibevahendite finantseerimiseks laenu saada ja siin tuligi mängu KredEx oma laenukäendusega. „Võib küll öelda, et kui nemad ei käendaks meie käibelaenu, siis me võib-olla ei oleks arengus siin, kus praegu, ning kindlasti poleks kasvamine saanud toimuda nii kiiresti,“ sõnab ta. „Kasvuga käivad kaasas rõõmud ja mured. Ühest küljest arvud kasvavad, aga teisalt on oluline luua süsteemselt toimiv ettevõte. Olen pedantsusele kalduv inimene ja meie eesmärk on just hästi toimiva ettevõtte loomine. Väga oluline on ka see, et meie töötajad ennast meie juures hästi tunneksid ja et neil silmad säraksid. Ettevõtja elu on väga põnev, iga päev tuleb midagi õppida ja mugavustsoonist välja astuda.“
OÜ Breden Kids
Asutatud 2014. a
Omanikud Erko ja Merle Leemet
Tegevusala: lasteriiete (mütsid, sallid, beebiriided jne) tootmine ja müük
Prognoositav 2016. a käive: 300 000 eurot
Kommentaar
Jarmo Liiver, KredExi ettevõtlusdivisjoni juht:
Breden Kids võiks olla inspiratsiooniks kõigile, kes on mõelnud ettevõtlusega alustamisele, ent pole veel seda esimest sammu julgenud astuda. Pereettevõttena on Breden Kids kasvatanud lihtsast hobist elatusallika ja seda mitte ainult endale, vaid nüüdseks annavad nad tööd rohkem kui kahekümnele inimesele.
Lisaks on nad hea näide sellest, kuidas tuleb kuulata tarbijate vajadusi ja panna tootearendus tööle nii, et täita nõudlus konkreetses turunišis. Ettevõte on suutnud viimase aastaga oma käibe kolmekordistada ning nende pakutavad kvaliteetsed, kõrge lisandväärtusega tooted leiavad kahtlemata aina rohkem huvilisi ka väljaspool kodumaad. Tuleb vaid soovida jõudsat kasvamist nii ettevõttele endale kui ka nende kõige pisematele klientidele!
Artikli ilmumist toetab Euroopa Regionaalarengu Fond.